onsdag 15 april 2009

Dagens

Här är en bild på min kompis Elin, seriefigurifierad. Hej Elin!


Så jag har hållit på att tuscha en serie de senaste veckorna. Den borde egentligen vara klar för länge sen, men det har varit en massa små saker som satt hinder för det. Bland annat har jag lärt mig en massa om hur whiteout och tuschpennor fungerar, alternativt inte fungerar ihop. Nyttigt.

(För att inte tala om att jag bokstavligen fått svart på vitt på exakt hur mycket jag tenderar att dra handen över ännu inte helt torkad tusch. Argh!)

Och jag har saknat Den Rätta Tuschpennan för att få till detaljer som ögon, samt att texta med.

Man kan kanske tycka det är fånigt att det ska spela någon roll, penna som penna liksom, det viktigaste är väl att den gör ett streck på pappret. Och jo, i vissa fall så kanske det är så.

Men för mig spelar det stor roll, att verktygen fungerar som jag vill. Det ska inte vara jobbigt att rita, verktygen ska inte sätta ett hinder för bilden att bli som jag vill ha den. De ska kännas som en förlängning av handen och huvudet. Om det är för besvärligt att rita så blir jag arg och ledsen. Jag kan stå ut med verktyg som fungerar sisådär, men oftast är det inte lika roligt som att rita med Rätt Verktyg. Och det går långsammare, mycket långsammare.

Nu har jag i alla fall fått tag på en penna som är så fin, så bra, så underbar!

Pigma Graphic. Nu är det roligt.

Inga kommentarer: